Com no fixar-se en la meravellosa
il·lustració de Miguel Calatayud que ocupa tota la coberta? Com poden els ulls
defugir un títol tan cridaner com el de La
mirada d’Al-Azraq? Com no somriure al descobrir que Silvestre Vilaplana està
al darrere de tot? Una vegada més, i aquesta, per casualitat, l’autor de l’addictiva
Les cendres del cavaller em prometia
una història apassionant i perfectament emmarcada en el temps. No ho vaig
dubtar, allà que em vaig submergir.
El resultat sigut dissimuladament
desigual. Es nota que és la primera novel·la del d’Alcoi: he trobat a faltar un
major desenvolupament i introducció dels personatges, sobretot els principals,
a l’igual que les trames, ja que el lector es veu clavat en ella de manera
massa abrupta. A banda, un aspecte que no ha resultat certer ha sigut la
demonització de la figura d’Al-Azraq (el
d’ulls blaus), i explicar el misteri en clau de l’eterna lluita entre el bé
i el mal. Cal tindre molt de compte amb aquestos discursos, i més quan aquestos
llibres estan majoritàriament dirigits a un públic jove, ja que portats a l’extrem,
o fins i tot en el subconscient, poden romandre idees que toquen la xenofòbia. No
oblidem que també van ser valencians, només que van viure fa 800 anys, amb unes
circumstàncies totalment diferents a les actuals!
Malgrat tots aquestos xicotets
contres, i deixant-los al marge, no deixa de cridar-me l’atenció l’ús, una
vegada més, de la història medieval per a parlar-nos d’un misteri referent
sobretot als nostres orígens com a poble.
Ja vam parlar de l'inconstant Crònica negra de Juli Alandes (amb una molt bona idea principal
però amb un desenvolupament que va perdent ritme a poc a poc), encara que aquesta és
molt posterior a La mirada d’Al-Azraq
i no és considerada juvenil per les editorials, o per exemple, L’anell del Papa Luna, de Joan Pla.
Estic més que segura que hi ha moltes més, però no les conec. En definitiva, el
que observe és que hi ha una tendència als anys 90 a utilitzar aquestos
personatges carismàtics de la història valenciana en la literatura (sobretot
juvenil) i precisament enquadrats tots ells en l’època medieval.
(Per la part que em toca, i
disculpareu el llarg parèntesi, cada vegada note més un canvi de tendència amb
la proliferació de novel·les valencianes que transcorren en temps més remots,
en època ibèrica i algunes d’elles amb el conflicte romano-cartaginés de fons.
Tenim, per parlar-ne d’algunes, Les nàufores
(Joaquim Borrell), Si la gran deessa ho
vol (Enric Lluch), Un riu d’espigues
(Manel Ballart), o Edecon, príncipe de
Edeta (Alfred Mondría), totes elles publicades al llarg de la primera dècada
del s.XXI. Observem d'aquesta manera que els nostres orígens es van fent més antics; hem passat
de la història medieval a la història antiga, però mai, que jo sàpiga, ens
remetem als romans, poble imperialista per excel·lència. Atenció: estic parlant
només de literatura juvenil valenciana. Sé que en novel·les per a adults el
panorama és totalment diferent. Però això, un altre dia. Fi del parèntesi)
Recuperant el tema del misteri,
aquesta obra n’està ben plena. Misteri, però també màgia. De fet, els passatges
en els què parla Al-Azraq com a ombra han sigut els que més m’han agradat. Això
sí, els capítols m’han resultat massa curts, el que per a mi ha sigut un
inconvenient: la novel·la m’ha resultat molt ràpida de llegir!
Una altra qüestió que apareix més
bé poc a aquest gènere és la realitat que es viu a les universitats en general,
i al món de la investigació en particular. No sé jo si desitjar que totes les
recerques foren tan apassionants com aquesta: el que es viu en el dia a dia és
sense dubte avorrit si ho comparem amb el que viuen Roger i Anna (els
protagonistes), però és veritat que les majors troballes es fan a la biblioteca
o a l’arxiu, envoltats de llibres i de documents, i moltes vegades il·luminats
només per la pantalla de l’ordinador i un flexo que ha tingut millors moments.
També té la seua part romàntica, ben mirat.
Tornant a Al-Azraq i el seu pare en la ficció, una novel·leta totalment recomanable, que recupera una de les figures elementals per a la vertebració de l'actual territori valencià, però al mateix temps senzilla, ràpida de llegir i molt amena, on podem trobar carrers d'Alcoi que ens sonen o que directament coneguem.
No voldria anar-me’n sense fer un últim homenatge (també podeu dir-li reivindicació) a propòsit de les tímides referències que he escrit uns paràgrafs més amunt: tenim un
ventall d’autors valencians espectacular. Hi ha molts, hi ha on triar.
Aprofitem que els tenim ben a prop, així amb un poc de sort fins i tot els
podem arribar a conéixer. Viuen a Alcoi, Castelló, València, Alginet, Vila-real,
Sueca, Xàtiva, Algemesí, Gandia. Parlen i escriuen en la teua llengua, en la meua. Fem
ús i abús d’ells, de segur que n’estaran ben contents: Manuel Vicent, Urbà Lozano, Toni Cucarella,
Esperança Camps (menorquina d’origen però valenciana d’adopció), Joan Francesc
Mira, Vicent Usó, Ferran Torrent, Enric Lluch, Manuel Baixauli, Josep Lozano, Silvestre Vilaplana, Ferran
Garcia-Oliver. I molts més que em deixe. Gràcies per inundar les
nostres ciutats i pobles de realitats paral·leles! Que puguem llegir-vos cent
anys més!
I no ha escrit una segona part? El final és totalment obert!
ResponEliminaHola, Raquel! Que jo sàpiga s'ha quedat ahí!
ResponElimina