Aquesta és la primera novel·la d’un cantautor que ens ha
emocionat tantes i tantes vegades, també per sort, en un parell d’ocasions en
viu i en directe. Per això, fer un post d’ell, o millor dit, d’una altra producció
seua, em dóna un poc de respecte. Malgrat que ell ha volgut que es jutge la
seua obra amb una certa distància, és inevitable pensar que darrere d’aquestes
línies està ell, l’autor de l’Estaca,
I si canto trist, A la
taverna del mar, o Ítaca, per
posar només quatre títols.
Intentaré ser imparcial i mirar més enllà d’un símbol de
tota una època. En si, el llibre m’ha enganxat molt; crec que en part per la
seua estructura, configurada entorn uns capítols, o gravacions, prou
assequibles que feien una lectura fàcil i ràpida. També m’ha agradat molt el
llenguatge i el seu domini, sobretot per a la primera part de la història. I
també per l’argument, és clar: veure com es movien els quatre joves, amb una
total llibertat per la Barceloneta dels anys 20, sentint-se els amos del barri
i de la ciutat sencera, amb aquell parèntesi dintre del món que era la Sarita, la barca varada a l’arena del
pare de David, m’ha transmés una aura de felicitat i ingenuïtat pròpia
d’aquelles edats. Després, l’angoixa: forçats per uns esdeveniments que ni ells
mateixos van ser capaços de controlar
(ni més ni menys una guerra civil) la seua infantesa, els seus somnis i
expectatives es trenquen en mil trossets. I aleshores, amb ja 16 anys,
sobreviure serà més complicat.
Tot el món que els protagonistes van conéixer sembla
ensorrar-se al seu voltant: la cultura, imperant fins aquells moments amb la Nausica i l’Escola del Mar o la
llibreria Ocaso del capitalismo,
s’oposa al salvatgisme i al llenguatge de les bales; canviem l’escenari de la
Barceloneta pel Montjuïc, l’Ebre i Sète; també els cabarets i els lluentons
dels vestits mínims de les dones més desitjades del moment pels soldats i les
monges, per la paret d’afusellament i l’hospital psiquiàtric.
Assistim, per tant, al precipitament de la Història, però
també de les vides dels protagonistes, sobretot les de Germinal i David, que es
veuen abocats al món adult de manera repentina i irreversible. Precisament això
és l’únic però que jo li pose a la
novel·la: el final ve massa ràpid, sense quasi temps per a interioritzar els
fets de les gravacions anteriors. I aquest mínim defecte no tindria massa
importància si no fóra rellevant per a entendre el títol del llibre, perquè
crec que no s’acaba d’explicar del tot. Hauré de rellegir millor el final. Pel
demés, una història bonica, dramàtica i injusta, com les moltes que segur que
en degué d’haver en aquells angoixosos moments. De fet, moltes vegades llegint
la novel·la m’he preguntat què haguera passat si els vençuts hagueren sigut els
altres.
Supose que és una pregunta que ara mateix, quasi 75 anys
després del desenllaç de la contenda, no tindrà massa sentit. Moltes són les
cicatrius que encara a dia de hui estan marcades a foc en les consciències dels
nostres avis i pares, i això realment és el que importa. Mentrestant, jo em
quede amb la lletra de Cançó d’amor,
escrita pel mateix autor de la novel·la de hui, perquè crec que és la que
podria haver tingut en ment a l’hora de delectar-nos i fer-nos patir amb
aquesta història d’Amic e Amat.
Si avui parlo d’amor
és per dir-vos, potser
sense força ni traça,
que he fet tantes cançons
amagant veritats
sota un joc de paraules.
És potser per això
que me cal dir-ho ara.
és per dir-vos, potser
sense força ni traça,
que he fet tantes cançons
amagant veritats
sota un joc de paraules.
És potser per això
que me cal dir-ho ara.
Parlaré de les lleis
que fan del nostre cos
tan grollera mentida,
que potser caldrà dir
que les lleis han confós
plusvàlua amb família.
Potser no tinc raó,
potser tu, potser jo.
que fan del nostre cos
tan grollera mentida,
que potser caldrà dir
que les lleis han confós
plusvàlua amb família.
Potser no tinc raó,
potser tu, potser jo.
I parlaré d’aquells
per als qui el cos és presó
de passions condemnades,
i en un llit clandestí,
quan per fi ve la nit,
amagats s'amanyaguen.
No sé si tinc raó,
potser tu, potser jo.
per als qui el cos és presó
de passions condemnades,
i en un llit clandestí,
quan per fi ve la nit,
amagats s'amanyaguen.
No sé si tinc raó,
potser tu, potser jo.
L’amor és el plaer
gratuït i sincer
d’un joc ple de frisances,
un poema de pells
on el sexe és l’accent
d’un senzill llenguatge.
No sé si tinc raó,
potser tu, potser jo.
gratuït i sincer
d’un joc ple de frisances,
un poema de pells
on el sexe és l’accent
d’un senzill llenguatge.
No sé si tinc raó,
potser tu, potser jo.
Si avui parlo d’amor
és per dir-vos, potser
sense força ni traça,
que faré mil cançons
amagant veritats
sota un joc de paraules.
És només per això
que me cal dir-ho ara.
és per dir-vos, potser
sense força ni traça,
que faré mil cançons
amagant veritats
sota un joc de paraules.
És només per això
que me cal dir-ho ara.